Ми робимо
інформацію доступною
Оновлений сервіс формування звітності SMIDA XML Reports

"Focus Ukraine" (листопад 2020)


22.01.2021 18:00

Аналітичний огляд "Focus Ukraine" від Райффайзен Банку Аваль за листопад 2020 року

 

Аналітики:

Сергій Колодій, д.е.н., serhii.kolodii@aval.ua

Олег Клімов, oleh.klimov@aval.ua

 

ОСНОВНІ ПОДІЇ

З початку грудня в Україні спостерігається тенденція до деякого скорочення кількості заражених COVID-19 одночасно зі зменшенням проведених безкоштовних тестів в лабораторіях МОЗ внаслідок зниження кількості звернень. Уряд відмовився від карантину вихідного дня, залишивши на всій території обмеження, характерні для «помаранчевої зони». Карантин продовжено КМУ до кінця лютого, з 19 грудня обмеження дещо посилюються, а з 8 по 24 січня буде введений більш суворий карантин.

На тлі тривалої паузи у взаєминах з МВФ 9 грудня ЄС надав Україні перший транш в розмірі 600 млн євро в рамках п'ятої програми MFA. 11 грудня Міністерство фінансів успішно дорозмістило єврооблігації на суму 600 млн дол. США під досить низькі 6,2%. 15 грудня мало місце історично рекордне розміщення ОВДП, що дозволило залучити більше 51 млрд грн. Схоже, що в умовах досить позитивних настроїв на ринку України вдалося залучити кошти, необхідні для фінансування дефіциту бюджету в 2020 р.

10 грудня НБУ в четвертий раз поспіль залишив незмінною ключову ставку на рівні 6%. Основними аргументами на користь прийняття такого рішення стали очікування прискорення інфляції в наступні місяці після досить сильного зростання ІСЦ в листопаді, з 2,6 до 3,8%, і невизначеність щодо відновлення ділової активності в умовах високого рівня госпіталізації заражених і посилення карантинних обмежень.

15 грудня Верховна Рада прийняла бюджет-2021, що є свого роду компромісом у відносинах з МВФ. Доходи і витрати бюджету були незначно переглянуті, а лімітний обсяг дефіциту бюджету було незначно знижено, з 270 до 247 млрд грн. Однак його покриття за рахунок надходжень від приватизації і, в основному, внутрішніх запозичень (випуск ОВДП) залишають підстави для висновків, що, як і в поточному році, фактичний дефіцит бюджету буде нижчим за запланований.

Одним з головних компромісів є перенесення строків другого підвищення мінімальної заробітної плати з 1 липня на 1 грудня. Разом з цим, перший етап її підвищення на 20% відбудеться 1 січня, і це може стати додатковим фактором прискорення інфляції поряд з ефектом низької порівняльної бази і поступового перенесення на ціни осінньої девальвації гривні. За нашими оцінками, вже в березні ІСЦ може вийти за межі верхньої межі інфляційного таргету, що може стати важливим аргументом для підвищення ключової ставки вже навесні 2021р.

Динаміка основних секторальних індексів у жовтні свідчить про наявність різноспрямованих процесів. Проблеми збору пізнього врожаю, викликані посухою в другій половині літа, стали причиною різкого зниження індексу сільськогосподарського виробництва другий місяць поспіль. Одночасно роздрібна торгівля і будівництво показують двозначне зростання. Індекс виробництва базових галузей другий місяць поспіль зафіксував зниження і склав в жовтні -7,9%. Це дає підставу припускати, що динаміка ВВП в четвертому кварталі може виявитися гірше, ніж в третьому, коли було зафіксовано падіння ВВП на 3,5%р/р.

У жовтні продовжилася тенденція скорочення чисельності офіційно зареєстрованих безробітних, разом з цим тенденція може змінитися вже в грудні у відповідь на відновлення дії програм підтримки підприємців, які постраждали від карантинних обмежень. Номінальна зарплата зросла на 13,5%р/р, а реальна заробітна плата збільшилася на рекордні з лютого 10,6%р/р, що навіть перевищило минулорічний темп зростання в жовтні.

        

 

                        

 

ЕКОНОМІЧНИЙ РОЗВИТОК

Спадна динаміка кількості виявлених нових заражень з початку грудня супроводжується посиленням карантинних обмежень, що неоднозначно сприймається в суспільстві.

Адаптивний карантин в Україні знову продовжено на два місяці до кінця лютого. З 19 грудня вводяться більш сурові обмеження в сферах освіти, організації торгівлі і відвідування масових заходів, в тому числі й тих, що носять ритуальний характер, прийнято рішення про введення жорсткого карантину з 8 по 24 січня, умови якого майже аналогічні карантину вихідного дня. При цьому третій тиждень поспіль у грудні фіксується зниження нових заражень і поліпшуються показники заповнюваності виділених ліжок, а також забезпеченості регіонів спеціалізованими обладнаними койкомісцями. Залишаються не зовсім зрозумілими причини поліпшення ситуації щодо нових заражень, що разом із відсутністю оцінки ефективності карантину вихідного дня дещо збільшує сумніви в необхідності введення жорстких карантинних обмежень у січні та підсилює протестні настрої, хоча соціологічні опитування й засвідчують, що більшість населення схвалює введення жорстких обмежень задля зниження кількості нових заражень. Оцінки впливу жорстких обмежень на ділову активність і динаміку ВВП, здійснені НБУ і Мінекономіки, дають підставу вважати, що попередній досвід функціонування в умовах обмежень дав можливість економіці дещо адаптуватися під нові умови, і негативні наслідки локдауна будуть незначними, в межах декількох десятих відсотка в річному вимірі.

Уточнені дані щодо ВВП у третьому кварталі підтвердили його зниження на 3,5%р/р та зростання у порівнянні з другим кварталом на 8,5%.

Згідно з даними ДССУ, номінальний ВВП в третьому кварталі склав 1156,8 млрд грн., знизившись у річному вираженні на 3,5%. Дефлятор ВВП склав 7,9%, що перевищує середнє значення ІСЦ в третьому кварталі (2,4%). У номінальному вираженні ВВП в третьому кварталі збільшився на 4% в порівнянні з 2019р. або на 45 млрд грн. У секторальному розрізі найбільше падіння очікувано прийшлося на послуги, зокрема тимчасове розміщення і організація харчування знизилися на 17,9%, а надання інших видів послуг на 25,1%. Також цілком прогнозовано 11,1%-ве скорочення зафіксовано в сільському, лісовому і рибному господарстві. Разом з цим, позитивний внесок до динаміки ВВП внесли оптова та роздрібна торгівля (+9,7%), будівництво (+8,2%), інформація та комунікації (+4,5%).

Чисельність безробітних, зареєстрованих в центрах зайнятості, знизилася в жовтні, а середня зарплата продовжує рости.

У жовтні чисельність безробітних, зареєстрованих в центрах зайнятості, продовжила знижуватися в порівнянні з попереднім місяцем (-2,3%м/м). Середня зарплата в Україні в жовтні продовжила тенденцію зростання (1,5%м/м), а в порівнянні з минулим роком збільшилася на 13,5%р/р. Реальна заробітна плата зросла на 10,6%р/р, продовживши тенденцію відновлення темпів зростання з травня-місяця. Споживчі очікування дещо поліпшилися в листопаді, збільшившись з 62,4 до 65,7 пунктів, однак лише частково відіграли серйозне падіння місяцем раніше.

Секторальні індекси в жовтні рухалися різноспрямовано, ділові очікування в листопаді дещо погіршилися.

Секторальні індекси за жовтень незначно погіршилися, маючи різноспрямовану динаміку. Індекс виробництва базових галузей відбив 7,9%р/р зниження, в той час як його середнє значення за Q3 склало -4,6%. При цьому дуже хороші результати продовжують показувати роздрібна торгівля (+15,2%) і будівництво (+12,7%).

Промислове виробництва продовжує фіксувати скорочення в діапазоні 4-6%, знизившись в жовтні на 5%р/р. Сезонне зростання в порівнянні з вереснем (+5,8% м/м) виявився мінімальним за дванадцять років.

Кумулятивний індекс промислового виробництва за сім місяців 2020р склав 92,3%р/р. Індекс сільськогосподарського виробництва в жовтні скоротився на 18,3%р/р, при цьому кумулятивно за десять місяців сільськогосподарське виробництво скоротилося на 12,4%. Будівництво другий місяць поспіль показує двозначне зростання (+12,7%р/р), що є найкращим результатом з початку року.

Роздрібна торгівля знову зафіксувала значне зростання в жовтні, вантажообіг продовжує частково відновлюється, а пасажиропотік за рік впав більш ніж удвічі.

Роздрібна торгівля в жовтні продовжує фіксувати досить високі темпи зростання, які знову опинилися двозначними і склали +15,2%р/р і +4,3%м/м, при цьому її річна динаміка в жовтні є максимальною за останні 12 років. Це забезпечило кумулятивний приріст показника за десять місяців на 7,6%, і роздрібна торгівля серед секторальних індексів протягом всього року показує найкращу динаміку, ні разу кумулятивно не знизившись. Оптова торгівля також показала хорошу динаміку, збільшившись за десять місяців на 2,1%, що є кращим показником з початку року. У жовтні вантажообіг збільшився на 6,7% м/м, однак при цьому показав зниження на 9,8% р/р, що є найкращим результатом після серпня, а кумулятивно показник поліпшується шостий місяць поспіль, проте як і раніше фіксує двозначне падіння (-15,9% за десять місяців). Пасажирооборот як і раніше відображає глибоке падіння (- 47,9%р/р), хоча й трохи збільшившись в порівнянні з вереснем (+2,5%).

Перспективи економічного розвитку та прогноз РБА

Динаміка показників економічного розвитку України в цілому відповідає нашим прогнозам, де очікується 5,8%-е падіння ВВП (р/р) за підсумками 2020 р. Також ми прогнозуємо зростання реального ВВП в 2021р. на 3,8%р/р. Головним фактором економічного зростання будуть адміністративні рішення щодо зняття карантину, й найбільш постраждалі сфери економічної діяльності статистично покажуть стрімке зростання. Також позначиться ефект низької порівняльної бази в другому кварталі. Згідно з базовим сценарієм в першому кварталі 2022р. сезонно скоригований ВВП буде близьким до показника четвертого кварталу 2019 р. Основним негативними ризиками для прогнозу є невирішеність проблеми поширення інфекції, низька ефективність масової вакцинації, в результаті чого позитивна ейфорія на глобальних ринках може різко змінитися глибоким розчаруванням, що призведе до зниження вартості активів, падіння цін на ресурси і втечі капіталу з ризикових активів.

 

           

 

                       

 

 

ФІСКАЛЬНА ПОЛІТИКА

15 грудня уряд затвердив проект державного бюджету на 2021р., який передбачає доходи в сумі 1,92 трлн. грн. і дефіцит бюджету в розмірі 246,6 млрд грн. (5,5% ВВП)

15 грудня Верховна Рада України прийняла закон про державний бюджет на 2021 рік, параметри якого після консультацій з МВФ дещо змінилися в порівнянні з першим читанням. Доходи і витрати бюджету були незначно переглянуті, а ліміт дефіциту бюджету було дещо знижено з 270 до 247 млрд грн.

На тлі тривалої паузи у відносинах з МВФ 15 грудня відбулося рекордне розміщення держоблігацій, яке залучило понад 51 млрд грн., А апетит нерезидентів до держоблігацій повернувся з початком грудня, що вже сприяло підвищенню волатильності валютного курсу і поповненню резервів за рахунок інтервенцій на валютному ринку.

У середині грудня відбулося відразу кілька подій, які свідчать про поліпшення ситуації з доступом до зовнішніх джерел фінансування.

9 грудня Україна отримала від Європейської Комісії 1-й транш в рамках нової програми макрофінансової допомоги ЄС (MFA) в сумі 600 млн євро у вигляді довгострокової позики під процентну ставку 0,125% з погашенням у червні 2035 року. При цьому Європейська комісія здійснила розміщення власних облігацій з негативною прибутковістю -0,143%, завдяки чому сума траншу фактично склала 623,5 млн євро. Меморандум з ЄС щодо п'ятої програми макрофінансової допомоги було підписано ще 23 липня через тиждень після призначення К. Шевченко главою НБУ і він передбачає надання двох траншів на загальну суму EUR1,2 млрд. Надання першого траншу після тривалої паузи у взаєминах з МВФ є досить позитивним сигналом з урахуванням значної потреби в зовнішньому фінансуванні в 2021р. і порушення строків перегляду SBA з МВФ.

Рада виконавчих директорів Світового банка 12 грудня ухвалила рішення про надання Україні позики 300 млн дол. США для другого додаткового фінансування, спрямованого на подолання наслідків пандемії Сovid-19. 14 грудня Кабмін збільшив Фонд боротьби з Сovid-19 на 6 млрд грн., перерозподіливши бюджетні призначення.

Залишки коштів на ЄКР на 1 грудня дещо зросли і склали 19,8 млрд грн. Держбюджет за доходами в 2020р. буде виконано більш ніж на 100%.

В останній місяць року саме фіскальна політика стане головною обговорюваною темою. В умовах паузи з співпрацею з МВФ виникає необхідність пошуку додаткових джерел для фінансування дефіциту бюджету. Коштів на ЄКР явно недостатньо для цього, хоча план надходження доходів бюджету за листопад був перевиконаний (+9.3%), що дало додаткові 8,7 млрд. У цілому рівень виконання бюджету за січень-листопад склав 100%, вперше в 2020. Наявність проблеми відсутність джерел фінансування дефіциту бюджету є сильним аргументом проти введення жорсткого карантину до кінця періоду сплати податків. Також досить імовірним є перенесення частини оплати бюджетних зобов'язань на січень 2021р.

Місія МВФ почне свою роботу з 21 грудня в онлайн форматі, яка буде продовжена в січні 2021р.

Уже в першому кварталі 2021р. можна очікувати отримання другого траншу в рамках чинної програми SBA. Співпраця з МВФ є досить важливим на тлі високої потреби в зовнішньому фінансуванні, що пов'язана з розрахунками за державними зобов'язаннями в 2021 році. Відхилення від планового графіка перегляду програми призвело до виникнення проблем з виконанням видаткової частини бюджету і прийняття «пожежних заходів» для залучення коштів, як-то: рекордне розміщення ОВДП 15 грудня на суму 51,4 млрд грн. і додаткова емісія єврооблігацій. Це зараз вносить корективи у функціонування валютного ринку, збільшуючи волатильність курсу, і значно впливає на ліквідність.

В цілому, постійний перегляд чинної програми з МВФ є своєрідним «знаком якості», який прозорий і зрозумілий для зовнішніх інвесторів і дозволить поліпшити стан платіжного балансу, залучити кошти під більш низьку ставку, стимулювати зовнішні інвестиції, в тому числі.

 

                 

 

                       

 

ІНФЛЯЦІЯ

У листопаді ціни на продукти харчування і природний газ в Україні продовжують штовхати інфляцію вгору

В кінці листопада ІСЦ зріс на 1,3% м/м, що є максимальним місячним приростом за останні два роки, та склав 3,8%р/р. При цьому ціни на продукти харчування і безалкогольні напої виросли на 1,4% м/м. Зростання тарифів на житло, воду, електрику, газ і інші види палива становило 8,0% м/м. В першу чергу, таке прискорення зростання цін пов'язане з сезонним підвищенням цін на природний газ (26,7% м/м) та інші енергоресурси. А в другу чергу, мав місце ефект девальвації гривні і зростання цін на експорт сільгосппродукції України на початку осені.

Така економічна динаміка, в свою чергу, призвела до здорожчання логістики, що у певній мірі корелює з інфляцією. В результаті ціни на транспортні послуги зросли на 0,9% м/м через зростання цін на паливо і мастила (3,1% м/м), а також цін на автомобілі (0,7% м/м).

Зростання цін на одяг і взуття сповільнилося, що призвело до зниження їх вартості на 2,5% м/м, обумовлене скороченням попиту на сезонні товари. Воно зумовлювалося, перш за все, зменшенням міграції населення і не цілком сприятливими погодними умовами.

Ціни на алкогольні напої та тютюнові вироби зросли на 0,8%, що пов'язано з триваючим підвищенням акцизу на тютюнові вироби.

Промислова інфляція значно прискорилася, а індекс цін виробників промислової продукції збільшився на 2% м/м (8,6% р/р) внаслідок девальвації гривні, а також глобальних трендів цін на товари українського експорту.

На даний момент, динаміка інфляції відповідає нашому короткостроковому і середньостроковому прогнозам.

 

                       

 

 

МОНЕТАРНА ПОЛІТИКА ТА ГРОШОВИЙ РИНОК

Ключову процентну ставку залишено на рівні 6% після недавнього рішення Правління Національного банку

В НБУ наголосили, що це рішення спрямоване на досягнення двох цілей. По-перше, це збереження відносно м'якою грошово-кредитної політики для відновлення сукупного попиту, а по-друге, утримання помірної інфляції. Подібна грошово-кредитна позиція НБУ є цілком обґрунтованою, оскільки листопадовий індекс споживчих цін прискорився до 1,3% м/м і ми очікуємо, що до кінця року інфляція досягне 4,2% річних. У НБУ вважають, що зростання доходів і попиту споживачів прискорило як інфляцію, так і відновлення економіки, а також допомогло подолати негативні наслідки «карантину вихідного дня».

НБУ очікує, що річний індекс споживчих цін перевищить нижню межу цільового коридору 5% +/- 1 п.п. у грудні за рахунок підвищення цін на природний газ, продукти харчування та сталий споживчий попит. Більш того, можливі економічні обмеження через пандемію, ймовірно, матимуть обмежений вплив на сукупний попит у січні.

З іншого боку, співпраця з МВФ залишається основою відновлення української економіки з урахуванням високих фіскальних ризиків, з якими стикається уряд. У НБУ заявляють, що без підтримки МФІ пожвавлення економіки буде обмеженим. Додатковими значними ризиками залишаються збільшення масштабу пандемії коронавіруса та введення серйозних карантинних обмежень для її подолання.

Також в НБУ зазначили, що фіскальна політика зробить серйозний вплив на відновлення економіки найближчим часом. Таким чином, в НБУ готові відреагувати підвищенням ключової процентної ставки, щоб впоратися з можливою високою інфляцією.

«Місто Банк» було віднесено до категорії неплатоспроможних

У зв'язку зі зниженням нормативів капіталу нижче встановлених рівнів Правлінням НБУ вирішило віднести «Місто Банк» до категорії неплатоспроможних з метою захисту інтересів вкладників. Зниження капіталу відбулося внаслідок втрати інвестиційного активу - заводу з переробки сої в Херсонській області, вартість якого оцінювалася в 271 млн грн.

В рамках «спліт» для впровадження нового регулювання фінансового сектору, НБУ оновив Стратегію макропруденційних політики

За словами НБУ, таке оновлення пов'язано з отриманням ним повноважень з регулювання і нагляду за небанківським фінансовим сектором. Як вказано в стратегії, НБУ може застосовувати такі ж системні макропруденційні інструменти до небанківському сектору, які регулятор застосовує зараз до банківського сектору.

Також НБУ зазначає, що був скоректований план дій щодо зниження системного ризику «кредитування пов'язаних з банком осіб». Додатково було заплановано поступове введення нових макропруденційних інструментів, таких як контрциклічний буфер капіталу. Введення оновленої регуляції раніше було відкладено в зв'язку з пандемією Covid-19.

Ліквідність банківської системи в листопаді незначно знизилася…

Ліквідність банківської системи в листопаді знизилась на 8,65 млрд грн. та станом на початок грудня складала 169,6 млрд грн. Зниження кількості грошей в системі вплинуло як на портфель депозитних сертифікатів НБУ, так і на залишки на кореспондентських рахунках. Так, за листопад банки скоротили свої вкладення в депозитні сертифікати на 4,65 млрд грн., і на початок грудня портфель цих паперів у власності банків складав 118,08 млрд грн. Залишки на кореспондентських рахунках за місяць знизились на 4 млрд грн. та на початок грудня складали 51,5 млрд грн. при значенні обов’язкових резервів у поточному резервному періоді 54 млрд грн.

… за рахунок операцій з бюджетними коштами, поповнення готівкових кас та валютних інтервенцій НБУ.

Основними каналами відтоку ліквідності стали перерахування коштів до Державного бюджету, негативне нетто таких операцій за листопад склало 12 млрд грн. Значні виплати на користь бюджету були пов’язані зі сплатою квартальних податків, що частково були компенсовані повернення ПДВ наприкінці місяця. Значний негативний вплив на стан ліквідності банків продовжують чинити операції банків з НБУ по поповненню готівкою кас, відтік безготівкової гривні з коррахунків в НБУ за листопад склав 8,6 млрд. грн. Обсяг готівкових коштів у касах банків на початок грудня становив 41,6 млрд грн., що на 6,1% більше ніж на початок листопада та на 2,3% більше ніж на початок року. В той же час обсяг готівки в обороті поза банківською системою за листопад зріс у порівнянні з жовтнем на 1,3%, а за 11 місяців цього року на 28,3% та склав 493 млрд грн. Збільшення готівки в позабанківському обігу було спричинено невизначеністю, викликаною пандемією та карантинними заходами, скороченням витрат населенням та зростанням соціальних виплат у грошовій формі. Присутність НБУ на валютному ринку в листопаді була мінімальною, проте також негативно вплинула на гривневу ліквідність. В результаті інтервенцій за листопад регулятор продав 29 млн дол. США, що абсорбувало близько 0,8 млрд грн. з банківської системи.

Але кредити рефінансування від НБУ вповільнювали зниження ліквідності.

В той же час головним джерелом поповнення ліквідності в листопаді, як і в попередньому місяці, стали кредити рефінансування, видані НБУ. Так чистий приплив грошей до системи від тендерів з підтримки ліквідності за мінусом поточних погашень склав 12,2 млрд грн. Більше половини виданих в листопаді кредитів складали 5-ти річні кредити, причому левову частку цих коштів отримав Укрексімбанк, залучивши 10,7 млрд грн.

Грошова база та грошові агрегати продовжили збільшуватися високими темпами.

У жовтні грошова база продовжила зростати, збільшившись на 2,4%м/м до 581,7 млрд грн. Темпи річного зростання прискорились з 28,8% до 31,7%. Аналогічні процеси були характерними й для динаміки грошових агрегатів, зокрема М0 також збільшився за місяць на 2,4% та 36,2% у річному вимірі, а М3, відповідно, на 1,9%м/м та 31,8%р/р. Подібне зростання відбувалося й під час фінансової кризи 2008-2009рр., але на відміну від нього поточна ситуація не супроводжується стрімкою девальвацією національною валюти, а пришвидшення темпів збільшення грошової бази та М0 з березня 2020р. є проявом достатньо раціональної реакції економічних агентів на підвищення невизначеності на фоні поширення пандемії та запровадження карантинних обмежень.

Вартість коротких ресурсів залишається незмінною, а довгострокових зростає.

Рішення щодо збереження облікової ставки в грудні сприяло стабільності ставок по коротким міжбанківськім ресурсам. Індекс міжбанківських ставок овернайт UONIA в листопаді в середньому знаходився близько значення 5,5%. Довгострокові ресурси продовжують дорожчати на фоні зростання дохідностей на первинних аукціонах міністерства фінансів з розміщення ОВДП.

oleksandr.varenytsia@aval.ua, Serhii.kolodii@aval.ua & oleh.klimov@aval.ua

 

                      

 

                    

 

 

РИНОК ЦІННИХ ПАПЕРІВ

51,44 млрд грн. - рекордна сума залучених коштів була зафіксована на первинних аукціонах Міністерства Фінансів України в цьому місяці.

За період від 17 листопада до 18 грудня на первинних аукціонах Міністерства Фінансів України до бюджету було залучено 86,83 млрд грн., з яких близько 22,56 млрд грн. отримано за рахунок розміщення ОВДП в іноземній валюті. Велика частина попиту йшла з боку комерційних банків, деякі з яких попередньо брали кредити рефінансування в НБУ. Основний попит був зосереджений на короткострокових облігаціях з терміном погашення до 1 року. Вдале розміщення Україною єврооблігацій на суму 600 млн доларів США послужило поштовхом до повернення на первинний ринок ОВДП інвесторів-нерезидентів, які активізувалися на аукціонах, що пройшли 8 і 15 грудня. Вихід нерезидентів на первинний ринок ОВДП допоміг Міністерству Фінансів України здійснити залучення великого обсягу грошових коштів. Однак за такі великі суми залучення Мінфіну довелося розплачуватися підвищенням процентних ставок за всією кривою прибутковості облігацій внутрішньої державної позики. Так, прибутковості відсікання за цей період за гривневими 3- х місячними паперами виросли з 7,00% до 10,00%, 6-ти місячними - з 9,00% до 10,50%, річними - з 10,50% до 11,60%, трирічними - з 10,95% до 12,00%, а за 5-ти річними облігаціями прибутковість відсікання була встановлена на рівні 12,25%. Прибутковості відсікання за облігаціями, номінованими в доларах США і євро, показали за цей період дуже незначне зростання з 3,70% до 3,80% і з 2,45% до 2,50%, відповідно.

На окрему увагу заслуговують первинні аукціони Мінфіну, що пройшли 15 грудня, на яких було залучено 51,44 млрд грн., що стало найбільшим розміщенням Мінфіну в 2020 році (історичний максимум), і частково є наслідком фіскальних ризиків держбюджету 2020 року.

На аукціоні спостерігався значний попит вздовж всієї кривої дохідностей, що показує сильний інтерес як з боку нерезидентів, так і держбанків, які мали значні запаси гривні. Основний попит був зафіксований в річних облігаціях (близько 10 млрд грн.), де особливо відчувалася присутність нерезидентів (про це говорить наявність факту заявок з прибутковістю нижче попереднього рівня відсікання). У той час як на аукціонах, що пройшли 8 грудня, присутність нерезидентів більше відчувалася в середньострокових облігаціях з термінами погашення від 3-х до 5-ти років.

Попит з боку нерезидентів додав енергії і на вторинному ринку ОВДП.

Інтерес до українського боргу з боку нерезидентів не обійшов стороною і вторинний ринок облігацій внутрішньої державної позики. Після участі нерезидентів в аукціонах первинних розміщень 08.12 був помічений підвищений попит з їх боку на папери з погашенням у 22-му році. Ці облігації не розміщувалися на первинному ринку вже дуже давно, і можливо цей дефіцит і прискорив підвищений інтерес до них з боку зарубіжних інвесторів, що, в свою чергу, призвело до пропозиції даних паперів на первинних аукціонах 15.12. Всього за період з 17 листопада до 18 грудня портфель ОВДП у власності нерезидентів збільшився на 5,75 млрд грн.

Прибутковості на вторинному ринку ОВДП росли весь цей період слідом за прибутковістю на первинному ринку. Не можна сказати, що вторинний ринок був сильно активним в цей період, так як більшість угод були перепродажем первинними дилерами облігацій, куплених на первинці своїм клієнтам. Нерезидентський попит в кінці цього періоду трохи пожвавив ситуацію, однак основна увага всіх учасників ринку ОВДП була прикута в цей період до первинного ринку. Зростання дохідностей на вторинному ринку не був таким істотним, як на первинному ринку. Багато учасників, пам'ятаючи недавні розпродажі від нерезидентів і розуміючи, що прибутковості на первинному ринку будуть рости, закладали в свої котирування широкі спреди між прибутковістю покупки і продажу. Середнє зростання за всією кривою дохідностей котирувань на покупку гривневих ОВДП склало 37 б.п., середнє зростання вздовж всієї кривої дохідностей котирувань на продаж склав 52 б.п. Котирування за валютними ОВДП практично не змінилися. Курс USD/UAH незначно знизився слідом за міжбанківським.

aleksey.evdokimov@aval.ua & oleh.klimov@aval.ua

                   

                        

 

Джерело: Raiffeisen Bank Aval Trading Desk

 

-----------------

КОНТАКТНА ІНФОРМАЦІЯ

Райффайзен Банк Аваль

Україна, Київ 01011, вул. Лєскова, 9

Тел. +380 44 490 8888

Казначейство:

Форекс, грошовий ринок:

Олег Клімас (+380 44 495 4208),

Олександр Варениця (+380 44 495 4227),

Микола Висоцький (+380 44 495 4023),

Сергій Зарицький (+380 44 354 3000)

Операції с банкнотами та золотом:

Сергій Бігун (+380 44 490 8783),

Микола Бєлановський (+380 44 495 4020)

Цінні папери:

Олексій Євдокімов (+380 44 495 4206),

Дар’я Шацьких (+380 44 495 4204),

Антон Зінченко (+380 44 490 8809)

Аналіз та дослідження:

Сергій Колодій (+380 50 397 2707),

Олег Клімов (+380 44 590 5621)

Управління інвестиційного банкінгу:

Вікторія Масна (+380 44 230 2344)

Управління продажів фінансових інструментів:

Марчин Напьюрковські (+380 50 388 7780)

Департамент корпоративних продуктів та розвитку бізнесу:

Наталія Пащенко (+380 44 007 539)

Департамент управління мережею та клієнтів середнього бізнесу:

Руслан Співак (+380 44 495 9001)

Департамент міжнародних корпоративних клієнтів:

Юрій Довгей (+380 44 299 1019)

Департамент великих корпоративних клієнтів:

Юрій Козак (+380 44 490 8702)

Управління торгового фінансування та факторингу:

Сергій Костогриз (+380 44 495 4100)

---------

Повідомлення про ризики і пояснення

Цей документ не є пропозицією або запрошенням до підписки або придбання будь-яких цінних паперів, і ні цей документ, ні будь-яка інформація, що в ньому викладена, не є підставою для укладення будь-якого договору або прийняття будь-якого зобов'язання. Цей документ надається виключно в інформаційних цілях. Якщо не зазначено інше, всі точки зору і думки (включаючи твердження та прогнози) належать лише Райффайзен Банку Аваль і можуть бути змінені без попередження або повідомлення. Будь-яка інвестиція або інші рішення не повинні прийматися на підставі цього документа. Райффайзен Банк Аваль також не гарантує надійності, точності або повноти інформації, представленої в цьому документі, і не несе будь-якої відповідальності або зобов'язань щодо збитків або шкоди, отриманих в результаті використання цієї інформації.

--------

УВАГА!  АРІФРУ може не розділяти оціночних суджень авторів оглядів і прогнозів, не надає жодних гарантій реалізації прогнозів та рекомендацій, викладених у цьому документі, і не бере на себе відповідальності за будь-які можливі наслідки використання цієї інформації, включаючи фінансові втрати, але не обмежуючись ними. Наведену інформацію в жодному разі не можна розглядати як рекомендацію на купівлю чи продаж цінних паперів.


Теги: | Макроекономіка |

Важлива інформація

На сайті знаходиться програмне забезпечення для формування інформації відповідно до вимог Положення про розкриття інформації емітентами цінних паперів.